اخبار و مقالات

ممنوعیتی برای کشت هندوانه ابلاغ نکرده‌ایم
تاریخ انتشار : 1395/5/10 ساعت 15:23:22




ممنوعیتی برای کشت هندوانه ابلاغ نکرده‌ایم
۱۳:۴۸ (یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: ممنوعیتی برای کشت هندوانه به دلیل آب‌بر بودن اعلام نکرده‌ایم، اما دستورالعمل کاهش مصرف آب در تولید این محصول ابلاغ کرده‌ایم که بازدهی را در هر مترمکعب 3 تا 4 برابر افزایش می‌‌دهد.

طی چند سال اخیر با توجه به کمبود بارندگی و خشکسالی‌های پی در پی در کشور و بحران آب، مسؤولان به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش مصرف آب در کشور هستند و کاهش و مدیریت تولید محصولات آب‌بر از جمله هندوانه در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت تا جایی که طی یک سال اخیر سخن از ممنوعیت کشت هندوانه به دلیل آب‌بر بودن به میان آ‌مد موضوعی که امروز عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی آن را رد می‌کند.
 
عباس کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت کشت هندوانه در کشور،‌ اظهار داشت: پیش از این هندوانه در فصل تابستان کاشته می‌شد که آب زیادی مصرف می‌کرد و از طرفی بازدهی کمتری با مصرف هر مترمکعب آب به جای می‌گذاشت، اما وزارت جهاد کشاورزی دستورالعملی صادر کرده که اگر کشاورزان طبق آن عمل کنند، با مصرف آب کمتر بازدهی بیشتری در این محصول خواهند داشت.
 
وی در مورد جزئیات دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، گفت: به کشاورزان توصیه شده که هندوانه را به صورت نشا بکارند، زمین‌ها را مالچ‌پاشی کرده و از آبیاری میکرو استفاده نمایند که در این صورت با هر مترمکعب آب 5 تا 8 کیلو هندوانه برداشت خواهد شد که این روش در برخی استان‌ها مانند جیرفت و مناطقی از استان فارس انجام شده و نتیجه داده است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی به تغییر زمان کشت برای کاهش مصرف آب هم اشاره‌ای کرد و گفت: در کشت پاییزه محصولات به آب کمتری نیاز دارند و در پاییز مناطقی مانند چابهار و میناب محصول هندوانه را کشت می‌کنند، چرا که در این فصل آب باران و هوای معتدل به کاهش مصرف آ‌ب کمک می‌کند.
 
به گفته کشاورز، کشت هندوانه به روش سنتی در هر مترمکعب 2.5 کیلو هندوانه به بار می‌دهد./ فارس